WEBLOG JEF GEYS

COBRA.BE – IS HET EEN SOKKEL? IS HET EEN ZUIL? HET IS EEN JEF GEYS!

Posted in Koffieonderleggersdagboek, Sokkel #7 by gvd on May 9, 2014
 
Jef Geys gaat met ‘De Sokkel#7’ de dialoog aan met de inwoners van Antwerpen. Onder het motto “alle macht aan de plakkers en taggers”.
http://www.cobra.be/cm/cobra/kunst/140507-sa-sokkel-geys


Op 1 mei werd voor de zevende maal ‘De Sokkel’ gepresenteerd in het Stadspark in Antwerpen. Na Folkert de Jong, Ria Pacquée en vier andere kunstenaars werd deze keer Jef Geys gevraagd om een lege, vergeten sokkel in het park een nieuwe functie te geven. De keuze voor de teruggetrokken kunstenaar uit Balen is een moedige keuze. Sinds vele jaren opereert de Kempische kluizenaar als een geoefende stoorzender die elke conventie aan zijn laars lapt. En dat is hier in het groen van het stadspark naast de speeltuin en de skateramp niet anders.
In plaats van een nieuwe sculptuur of enig ander kunstwerk aan de sokkel toe te voegen heeft Jef Geys er een houten huls over laten aanbrengen. Op die manier is de sokkel getransformeerd in een luxueuze aanplakzuil waarop iedereen naar believen zijn ding kan doen. Een affiche of een zoekertje aanplakken, met een spuitbus een schunnige slogan aanbrengen, het kan allemaal.
Men zou dus kunnen zeggen dat de kunstenaar zich volledig wegcijfert en de artistieke ruimte vrijgeeft aan het publiek. Of om het in enigszins gedateerde jaren zestig termen samen te vatten: Alle macht aan de bezoekers.

Tijdens de officiële “inhuldiging” bekeek Middelheimdirecteur Sara Weyns het als volgt: “Jef doet heel vaak een beroep op anderen, hij gaat samenwerkingen aan. Hij brengt mensen  samen die elkaar anders nooit zouden tegenkomen of spreken, maar die een heel eigen en specifiek stuk van de informatiepuzzel kunnen toevoegen. Dat doet hij hier ook. Jef Geys gaat de samenwerking aan met 508.000 Antwerpenaren, en nog eens zoveel bezoekers van de stad. Zij worden allemaal uitgenodigd om op deze lege sokkel nieuwe inzichten voor te stellen.

Er zullen op regelmatige tijdstippen foto’s van de aanplakzuil gemaakt worden zodat er na zes maanden een visueel dagboek van de installatie ontstaat. Op het einde van de rit wordt de zuil naar het Middelheimmuseum overgebracht, waar hij in zijn finale gedaante gefixeerd zal worden als aandenken van de actie.

foto (2)

 

‘De Sokkel’ is een initiatief van de plaatselijke Wijkvereniging Klein Antwerpen. Samen met het Middelheimmuseum geeft zij sinds 2011 een culturele invulling aan het park. Twee keer per jaar vragen ze daarom aan een (inter)nationale kunstenaar om de leegstaande sokkel een actuele invulling te geven.

 

MAMA

Het Middelheimmuseum heeft de gelegenheid te baat genomen om een vergeten werk van Jef Geys – dat al geruime tijd in de reserves opgeborgen is – terug zichtbaar te maken. In de komende weken wordt het werk ‘MAMA’ uit 2002 terug op zijn oorspronkelijke locatie tentoon gesteld. Het werk bestaat uit 7 ringen van verschillende metaalsoorten, aangebracht rond de stammen van 7 oude beuken. De metalen ringen refereren aan de ringen van de bomen, en bij uitbreiding aan het universele thema van voorbijgaande tijd en veroudering. Jef Geys wil echter geen eenduidige betekenis aan het werk geven. Het is aan de toeschouwer om er de uiteindelijke betekenis van in te vullen.

 

Het Koffieonderleggersdagboek

Zoals hij voor de Sokkel bezoekers en bewoners van de stad uitnodigt om met hem in dialoog te treden, zo nodigt Jef Geys auteurs Joris Note en Hans Ulrich Obrist uit om in een editie van het Kempens Informatieboek van gedachten te wisselen naar aanleiding van zijn eigen notities en tekeningen. Joris Note is gekend van de verhalenbundels ‘Het uur van de ongehoorzaamheid‘ (1995) en ‘Kindergezang‘ (1999), de literaire roman ‘Hoe ik mijn horloge stuksloeg‘ (2006) en de bundeling essays ‘Wonderlijke Wapens‘ (2012). Hans Ulrich Obrist is de directeur van de Serpentine Gallery in London. Hij heeft een onuitputtelijke lijst van publicaties op zijn naam staan: ‘Do it‘(2004), ‘Everything You Always Wanted To Know About Curating * But Were Afraid To Ask‘ (2011) en de reeks ‘Conversation Series‘.

Jef Geys nodigt hen uit om te reageren op zijn dagboeknotities die hij dagelijks maakt op de kanten onderleggers van een kop koffie in een taverne in Balen. De correspondentie wordt verzameld in de editie ‘Koffieonderleggersdagboek‘.
Aan de hand van hun hoogstpersoonlijke selecties, inzichten en associaties brengen de drie auteurs mechanismen aan het licht die voor ons ‘blote oog’ onzichtbaar blijven in de kunstwereld en in de maatschappij.

[ ‘De Sokkel#7’ tot 21 september 2014 in het Stadspark ter hoogte van speeltuin en skatepiste Quinten Matsyslei, 2000 Antwerpen. ]

verschenen op Cobra.be op 7 mei

white-space

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: